Amélie Nothomb Brüsseli raamatulaadal

an2Olen Brüsseli raamatulaadal käinud juba kolm korda. Põhilised aukülalised-autorid on alati Belgiast ja Prantsusmaalt. Pean ütlema, et mõni nägu on isegi mulle tuttav. Mäletan oma esimest korda laadal, kui läksin varakult kohale, et autogrammisaajate järjekorras koht sisse võtta. Ootasin nimelt Belgia kirjanikku Amélie Nothomb, et temalt allkirja saada oma inglisekeelsesse raamatusse “Antichrista” (seda raamatut võib muide laenutada vähemalt Tallinna Keskraamatukogust), mis tollal oli mul ainuke raamat temalt. Kas liigne hetkeline ihnsus või tõik, et ma temalt midagi muud tolleks hetkeks lugenud polnud ning seega veel täiel määral ei osanud teda hinnata, aga igal juhul kohapealt ma uut tema raamatut osta ei tihanud. Tema üks paremini tuntud romaane on aga “Stupeur et Tremblements” (eesti keelde on seda tõlgitud pealkirja all “Jahmatus ja värinad”), mille eest pälvis ta 1999. aastal Prantsuse Akadeemialt Grand Prix (kirjandusauhind). Olen seda prantusekeelses originaalvariandis lugenud ning mäletan nii palju, et juttu oli noorest tõlgist, kes Jaapanis tööle hakkas ning sealse rigiidse tööhierarhiaga kokkupõrgetest järjest madalamasse seisu alandati ning lõpus tualettruume koristama määrati.

an1Amélie Nothomb on teada-tuntud oma ekstravagantse riietumisstiili järgi. Sel, nagu eelnevatelgi kordadel kandis autor kübarat ning oli riietatud musta värvi rõivaisse. Mäletan, kuidas ma mõni aasta tagasi tema kõrval pildile poseerides pidin tema torkivatest kübarasulgedest eemale hoidma, püüdes siiski kaamera vaatevälja jääda. See oli mu elu esimene kogemus ühe maailmakuulsa inimesega pildile poseerida, ning ma mäletan hästi, et ärevusevärin oli sees. Mida ta mulle raamatusse kirjutas? Seda, et ma olin esimene eestlane, keda ta kohanud oli. Tema vanuse juures seniilsust otsida on vast veel vara. Seepärast usun, et ma olin päriselt esimene. Tundub, et ta on Brüsseli raamatulaadal alaline külaline, sest olen teda seal juba kolm korda näinud. Kui kellelgi tahtmist temaga kohtuda, siis see laat on õige koht.

Kersti Steinwald,
raamatu A. E. Johann «Uudseleiva valla inimesed» väljaandja

Lisa kommentaar

