Martina Paura “Kaksteist meest aastas”

Kena on tõdeda, et angloameerikaliku ajaviitekirjanduse hulka eksivad ka mõned tõlked sama žanri kaasaegsest saksa kirjandusest. Selleks osutus hiljuti ilmunud kirjastuse Tormikiri väljaanne – sakslanna Martina Paura esikromaan “Kaksteist meest aastas”. Originaali ilmumisaasta on 2005 – nii et küllaltki operatiivselt tõlgitud. Raamatu on tõlkinud noor saksa keele õpetaja Lia Klaas. Intervjuud temaga saab lugeda ” Virumaa Teatajast”.

Lugedes annab tunda, et tõlkija on filoloogiliselt püüdlik olnud, kuid heal tasemel ilukirjanduslikuks tõlkeks raamatut siiski nimetada ei saa. Saksa keelest tõlkimine nõuab ilmselt suuremat vilumust, et mitte langeda keele kohmaka ja keerulise lauseehituse lõksu. Kas kirjastus hoidis keeletoimetaja pealt kokku – raamatus ei olnud tema nime märgata? Nii on tekstis märgatavad lisaks stiilivigadele mõningad “näpuvead”.

Mis puudutab raamatu teemat, siis võiks seda pidada järjekordseks Bridget Jonesi looks – seekord Saksamaal. Sellega ma tahan ütelda, et lugu on mõnusalt huumoriga vürtsitatud ja vaimukas ning  seda on, kogu aeg kaasamuiates kangelanna, ajakirjanik Pia Herzogi meesseiklustele, lihtsalt lahe lugeda. Olemas on ka lõpupuänt, mis magusat happy endi vürtsitab ja stiililt teosele igati sobib.

Hea ajaviitelektüür – nagu peale minu arvab ka keegi Darky saidi KAALUKAD foorumis , Kats blogis “Minu mõttetsirkus” ning saksa keeles kirjutav noor doktorant ja kirjandusefän Melanie oma väga huvitaval kodulehel, millel toodud lühiretsensioonid loetud teoste kohta meenutavad mõneti meie kodulehe lugemiselamusi. Samalt lehelt võib boonusena leida veel palju muudki huvitavat – nagu näiteks auhinnatud kaasaegse ilukirjanduse tutvustusi.paurakaksteistmeest

Sisukokkuvõte: naisteajakirja astroloogianurka sisustaval Pial läheb sassi suhe sõbraga, tüüpiliselt sakslaslikult ontliku noormehe Stefaniga, millest ajendatult veab ta kihla ekstravagantse boheemlasest sõbrannaga ning lubab eeloleva aasta jooksul “ette võtta” igas kuus vastava tähemärgiga mehe ning sellest kirjutada oma ajakirja kolumnis – seega 12 meest aastas. Kes loeb raamatu läbi, saab teada, kuidas Pial see korda läks ja milliseid tüüpe ta teele sattus.

Lisaks oma probleemidele elab Pia veel ka oma vanemate sassis suhetele kaasa.

Teksti näiteks paar katkendit:
“Minu nimi on Pia Herzog. Ma olen ekstreemselt keskpärane. Keskmist kasvu, keskmise saledusega, keskmise raskusega, väikese sissetulekuga. Mul pole lapsi, selle eest aga figuur, mida ma pidevalt jälgima pean. Võib-olla olen ma sellepärast ka Kaalude maailma tulnud, alatiseks manitsuseks. Mu juuksed on pruunide banaanide värvi, mida ei sünni enam süüa ja võib rahuliku südamega ära visata. Ma vajan umbes kahte tundi vannitoas, et ilus olla, ja ühte tundi baaris, et selle iluga midagi ette võtta. Neli aastat oli mul üks sõber ja kakskümmend kaheksa aastat naba. Nabaga pole mul veel kunagi probleeme olnud.  ”

“Stefan pilgutab närviliselt silmi. Temale paistab kõik vähem koomiline kui mulle. Ta ei kannata üldse, kui tallle vastu räägitakse või tema üle nalja tehakse. Kuidas selline õrnahingeline kindlustusagendina töötada saab, on mulle mõistatus.Mind ei huvitagi, kuidas ta kellegi pehmeks räägib, et see tal kindlustuslepingu teeb. Tõenäoliselt aheldab ta kliendi tooli külge ja lükkab talle poliisid ükshaaval suhu.”

Kuna Martina Paura on alles uustulnuk kaasaegsel kirjandusmaastikul, ei leidnud ma netist tema kohta eriti palju materjali, lisaks ülaltoodud linkidele vaid ühe lühijutu ning peatselt ilmuva teise romaani, “Love Sheriffs” mis on esimese järg ning kus Pia Herzogi värvikad seiklused jätkuvad, reklaami.

Ülli Tõnissoo

Lisa kommentaar

